Friday, January 11, 2013

Ayam 'Mak'

Tiba-tiba teringin..teringat dekat menu arwah selalu masak. Kalau mak ada lagi..boleh lah suruh masak. Nasib baik senang je..so saya buat sendiri je lah. Sekurang-kurangnya dapat lepas rindu...

Pejam celik pejam celik..dah 9 tahun dia pergi tinggalkan kami, sob sob
Nampak biasa je..ayam goreng. Semua orang pandai buat kan. Tapi tu..ada bumbu/rempah istimewa yang ditabur kat ayam. Pergghh..memang sedap. Dulu kalau arwah mak masak ayam goreng, tabur je rempah tu..tambah nasi 2x tau! Padahal hidang ayam goreng jer..tapi nikmatnya..macam makan ayam golek ko!

Tu saya amik guna kamera hp je..tak leh nak zoom-zoom bagai. Saya amik gambar pon sebab nak wasap ke group family saya. Makanan kenangan..suatu masa dulu. Walaupon adik beradik saya senyap..tak mengadu, tak nampak sedih..tapi saya tau, masing-masing merindui masakan arwah mak. Sob sob..hai lah, saya kalau cerita pasal mak memang cepat je air mata meleleh..

MKS siap kutuk saya..masak ayam goreng je, tapi amik gambar. Cis..lantaklah. Saya tak terasa pon..sebab dia tak tau semua kenangan saya. Dia pon tak pernah jumpa arwah mak saya..tak pernah rasa masakan air tangan arwah mak..so dia tak tau. Lagi pon ada kenangan yang saya cerita kat dia..ada juga yang saya biarkan ia terbang..berlalu. Saya tak nak ingat..tak nak pikir. Saya rasa semua orang tak sempurna..saya pon tak sempurna.

Tapi..tapi..bila dia makan ayam yang saya masak ni, berebut-rebut rempah tu dengan saya! Sedap..sampai menjilat jari! See..resepi mak saya memang sedap! Asyik pesan suruh masak lagi...kihkih. Tu belum rasa air tangan arwah mak saya lagi!

Kat sini, saya nak kongsi resepi ayam goreng 'mak' ni (ni bahan untuk 4-5 ketul ayam):

- Ayam tu goreng garam kunyit je. Kalau rajin letaklah serbuk kari sikit, serbuk cili sikit..goreng garing. Dah masak, ketuk sikit dengan lesung batu (Jangan ketuk sampai hancur pulak, ketuk manja-manja je). Tapi saya tak ketuk pon..waiz tak suka. Dia tengok ayam tu macam cacat je..nanti dia geli nak makan.

- Tumbuk halus 3 cili padi, 5 helai daun kari (basuh dulu)..sampai lumat. Masuk satu besar gula secubit garam dan bawang goreng..tumbuk manja-manja. Tapi jangan sampai lumat sangat.

- Tabur sekali lagi bawang goreng banyak-banyak kat lesung tadi. Gaul dengan bahan-bahan yang korang tumbuk lumat tadi. Dah siap....tabur atas ayam. Rasa daun kari, wangi bawang goreng, pedas cili padi..konpem tak pandang kicap!

Selamat mencuba!


9 comments:

N i e Z a said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

huhuuh..sedih nye baca..

mmg mskan dr air tgn mak sedap...sekalipon goreng ayam cam tu kan..

Mia Kassim said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

Sedih pula.....mmg tak sama rasa dgn apa yg mak masakkan wlupun resepinya sama..huhu

lyly yana said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

Rindu mak :'(

Ratu Hatiku said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

Semoga mak d tempatkan di kalangan org2 yg beriman ya...
Sedpnya..blh cuba nnt :D

RYS AREESA NASIR jr said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

ye.. always, air tangan ibu yg dibawa sbg memori oleh anak2...

nanti akak try ayam goreng ni weekend ni lah..

terima kasih...

Papa Mifz said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

ayam goreng kalau kena cara masaknya memang sedap...

pena rozie said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

Al-fatihah tuk arwah.....

deq noor said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

menarik! boleh cuba ni. thanks wida... al-fatihah utk mak wida...

ieda said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

mak kan .. x kan hilang ingatan dia dari benak fikiran kita .. semoga arwah mak wida tenang disana ..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

It's Mine.. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal