Thursday, January 8, 2015

Update : Minggu 1 - 2015

Haiiiii...

Selamat tahun baru 2015. Dah list azam baru? Azam lama macam mane..hehe. Sedap je gelakkan orang, azam saya pon berterabur dan hilang ke mana ntah..ada sape2 nampak?

Minggu yang hectic..longlai rasa! Awal dan akhir bulan memang kelam kabut lah kan..kena prepare segala mak nenek payment. Dan minggu ni rasanya banyak kali saya buat salah..sedihh!!

Sebenarnya saya tak berapa suka kalau buat salah masa kerja ni..tapi entahlah, napelah saya ni lemau sangat minggu ni. So bertimpa-timpa problem yang saya buat. Salah buat keluar duit dari bank co. lain..salah tulis borang..salah prepare cheque, salah tulis date cheque..bla bla bla bla..huh!

Dan paling kesian..tak tau lah my exac. tu yang terlalu baik..atau dia tak sampai hati nak marah saya bila buat kesalahan. Oh..tak sukanya situasi cam ni..kita pulak yang rasa bersalah, waaa...crying!

Dan minggu ni jugak 2 kali waiz kencing atas katil kitaorang! Bukan sekali..dua kali tau! Tau tak betapa stressnya malam2 kena bangun bersih katil..tukar cadar..lepas tu terus tak leh tido sampai ke azan Subuh. Tapi syaitan tu lagi hebat lah..sebab berjaya goda saya supaya tido walaupun azan dan berkumandang..nangis sekali lagi! Dan-dan boleh tido lepas subuh..huh..why why?

Kali pertama..dia terkencing dalam seluar je..tak tertahan, tak sempat nak kejutkan kitaorang. Masa tu okey lagi..tukar seluar jelah. Esoknya..ntah masa bila..macam mana..tetiba katilku banjir. Malas nak bising2 lah..MKS takeover. Tapi saya kena bangun jugak..sebab tiba-tiba mek una berak tetengah malam tu. Settled..sambung tido.

Sekali lagi..malam tadi, saya perasan suar tido saya basah..Heii..terkejut jugak, ingatkan pundi kencing saya dah tak berfungsi. Sekali ada budak tido kat hujung katil..raba punya raba, Waiz! Hai..memang menyirap lah kali ni. Padahal sebelum tu dah warning, jangan masuk bilik mama..jangan tido atas katil mama..ishh..

Memang memekik lah pukul 3 pagi tu..maaflah jiran-jiran, saya terpekik-pekik macam orang gila. Memang angin semacam. Petanda apakah ini?

Waiz sebelum ni memang tak pakai pampers dah..tapi entah kena 2-3 hari ni macam nyanyuk sikit, padahal kita dah suruh kencing dulu sebelum tido. Botol susu pon saya dah stop sempena tahun 2015 ni..dah 6 tahun kot, buruk benor menogok botol susu lagi. Memang saya sengaja tak beli susu dia..so memang kurang lah minum. Air masak pon dia tak minum banyak mana..bezalah dengan simek una tu..asyik minum je. Tapi tak taulah dari mana air kecing dia datang..banyak benor.

Januari ni rasanya memang tak duduk diam..seminar dan kursus GST lagi, nanti kena training accounting system - OBM kat PJ lagi. GST tu lah paling tak tahan..sekali tak implement..selagi tu lah asyik kursus. Elok2 dari paham dah..pergi 3-4 kali kursus lagi..terus blur..dan bengong!

Tapi tulah...ku tahan jugak jebat, dari kena duduk rumah..lagi bosang!

Mak yang 'horror' dan anaknya yang asyik ngompol!

Monday, December 29, 2014

Banjir Pantai Timur

Sebak..bila tengok mangsa2 banjir..khususnya negeri Kelantan. Bila saya scroll news feed di FB, memang sedih..berita-berita dari wartawan yang tak bertauliah..tapi rasanya berita, cerita dan pengalaman mereka lagi telus dari berita-berita yang kita tengok di TV. Lebih-lebih lagi bila berita tu dari kawan2 yang saya kenali..ex-U, ex-officemate yang berasal dari Kelantan.

Ada ex-officemate masa kerja di PTPL dulu, tengah berpantang anak kedua..rumah maknya nampak bumbung sahaja. Habis tenggelam..kesian. Seringkali dia update keresahan..kesedihannya di FB, tak dapat nak tolong apa..cuma doa yang saya dapat sampaikan.

Malah sepupu saya..Kak Ngah yang duduk di Kuala Krai juga rasanya bersama-sama dengan mangsa banjir yang lain. Tak tau apa berita.

Tak dapat bayangkan macam mana kalau saya ada di tempat mereka..Allah besarnya cabaran-Mu. Ampunkan hamba-hamba-Mu ini. 

Cuti Krismas baru-baru ni, kami tak ke mana-mana. Rancangnya saya nak ajak MKS ke Pengkalan Kubur atau KB, tapi bila dah jadi macam ni..hasrat tu saya batalkan. Kami hanya pusing-pusing bandar KT, MKS bawa lihat kawasan..tengok sungai, pantai. 

Nak cite sikit, saya sebenarnya suka hujan. Bila hujan..rasa nikmat tidur tu makin menjadi-jadi. Saya rasa orang lain pun sama. Sebab tu kalau diberi pilihan hujan dan panas..saya pilih hujan..nyaman..sejuk..damai. Saya memang tak berapa tahan dengan cuaca panas, seringkala rasa sakit kepala..berpeluh sampai timbul alergik kulit saya.

Tapi bila berdepan cuaca hujan yang berlaku sekarang..saya jadi takut, seram sejuk! Kitaorang memang tak lena tido kalau hujan lebat. Bergilir-gilir bangun untuk intai ke luar tingkap. Takut tak sedar air naik dengan tiba-tiba. Bahkan sekarang, kalau tak hujan pon..air naik jugak disebabkan limpahan air sungai dan laut.

2-3 rumah di kawasan jalan masuk rumah saya dah digenangi air. Tak tinggi..mungkin cuma paras buku lali atau betis. Tapi tetap masuk kawasan rumah..kesian. Bukan disebabkan air hujan..tapi air sungai yang berada di belakang kawasan rumah kami. Angin juga kuat..bunyi berdesing-desing. Hingga pokok di depan rumah jiran saya boleh tumbang..mujur tak kena kereta.

Tapi yang saya paling takut, empangan kenyir. Selalu lah MKS cakap..kalau empangan kenyir tu 'pecah', maka bandar Kuala Terengganu ni tenggelam! Saya tau..yang jaga dan reka empangan tu adalah mereka yang bijak pandai..tapi kena beringat jugak lah. Kalau Allah dah kata..KUN FAYAKUN, maka siapalah kita hendak menghalangnya?
Ni gambar-gambar di jambatan ke Manir, MKS yang suruh ambil. Perangai MKS memang macam ala-ala wakil rakyat/JKKK/Ketua kampung sikit..kalau jadi apa2, memang dia suka menyibuk-nyibuk. Contoh macam kunci air di kawasan rumah kami..time hujan dan banjir hari tu, dia yang sibuk cari siapa yang pegang kunci air tu.
Air sungai ni deras dari hari biasa..mungkin air dari hulu, bukit..entah. Kurang dari semeter hendak sampai ke benteng tu. Sungai ini jugaklah yang berada di belakang rumah saya.

Dulu sebelum ada jambatan ni..MKS kata dia naik sampan untuk seberang.

Rumah2 yang berada di bawah sungai ni memang tak selamat..air memang masuk rumah. Sepanjang jalan yang saya lalu ni..berderet kereta di parking tepi jalan raya. Masing-masing tak berani parking di kawasan rumah.
Dr Hannan Yusof ni saya kenal dari pembacaan di blog Redmummy. Ada blog jugak..tapi saya tak ingat. Dulu sukalah baca..sebab doktor, hensem pulak tu. Tapi bila terbelek FB dia tadi..sedih membaca. Berita yang mungkin tak akan di beritakan oleh wartawan-wartawan bertauliah di luar sana. Konon-kononnya menyampai berita terkini..huh!

Al-Fatihah walau berapa orang pun yang dah tiada..siapa mereka..semoga semuanya selamat di sempurnakan.
Saat genting sekarang..rasanya kita semua kena bersatu hati. Tak payahlah nak menuding jari, SOP tak betul lah..PM sibuk main golf lah..menteri tak buat kerja lah, asset negara tak cukup lah.. aduh cukup2 lah mencari kesalahan orang lain. Memang letih kalau saat darurat macam ni pun boleh dipolitikkan..letih. Letih tengok..letih baca..cukup-cukuplah!

Ubahlah mentaliti kita..please pray 4 pantai Timur dan Malaysia.

Thursday, December 18, 2014

Cuai & Hilang

Terbaca kat FB kisah kecuaian bapa..yang rupa-rupanya PU Yeop, telah tertinggal anaknya semasa berhenti di stesen minyak. Boleh  baca di sini. Masa baca tu saya pon sebak..takut..benda macamni boleh terjadi pada sesiapa. Tapi kagum dengan PU Yeop tu..dia yakin Allah ada untuk 'tengokkan' anak dia. Sempat jugak bagi ceramah dahulu..bila balik rumah, tengok anak ada dah..orang tolong hantarkan sampai pintu rumah lagi. .

Mujur yang jumpa anak dia tu orang yang baik-baik. InsyaALLAH...kat Malaysia ni ramai lagi orang yang baik-baik kan? Harap-harap, saya pon di kelilingi mereka yang baik-baik sahaja.

Saya pon pernah ada pengalaman anak hilang ni..tapi hilang kejap je. Waiz lah!! Sape lagi kaki yang tak berapa nak duduk diam tu...huhu. Kejap atau lama hilangnya..perasaanya tetap sama okey. Berdebar..takut..hilang punca...macam-macam lah. Dah lah yang bertambah risau..anak teruna saya tu masih 'pelat' bercakap. Memang orang lain tak kan faham apa dia cakap. Kalau lah tetiba budak tu hilang kan..orang tanya nama ayah sape? Ntah-ntah dijawabnya "papa". Nama ibu? dijawabnya "mama"...hahaha..tak ke pening orang yang jumpa dia tu. Jalan balik rumah lagi lah tak ingat..tapi jalan pergi Giant, ingat ye!

Kebanyakkan kes saya ilang waiz ni...sebab utamanya dia hilang dari pandangan mata kitaorang. Yelah...berdesup berlari, tetiba hilang. Kadang-kadang tu penat biji mata ni nak menengok dia tau..memang tak boleh nak duduk setempat langsung. Nak di letak dalam stroller..dah besar panjang. Ada cara nak kawal anak2 bila kat luar ni? Ni anak baru dua..nak gelabah kan..hiks.

Masa raya puasa baru ni pon..anak ngah saya, si Afiq tu 'hilang' masa kiraorang beraya. Kitaorang berkonvoi 4 kereta dengan yong, ngah dan abah..beraya kat kawasan tebuk pulai. Bila sampai rumah kitaorang nak beraya..baru perasan si Afiq ni tak ada. Ish..tak tenang jugak raya kitaorang hari tu. Rupa2nya dia dah tertido atas sofa rumah yang kitaorang singgah beraya sebelum tu. Agaknya mengantuk sebab kekenyangan kot! 

Yang kes tertinggal dalam kereta pon banyak kan..kalau cepat perasan, bolehlah amik anak tu . Ada ditakdirkan..makbapak tak sedar sampai ke sudah...tau-tau dah meninggal anaknya. Emm...takut betul. Mintak jauh lah ye. Semoga kita semua lebih berhati-hati..peringatan untuk diri sendiri jugak.


Saturday, December 13, 2014

Pelamin Anganku

Tu dia... 
Tak puas-puas lagi bergambar. Lepas bilik pengantin..sambung kat pelamin pulak.
Layankan je lah ye..





Let's selfie..last picca ya!

Friday, December 12, 2014

Bergambar Sakan Tanpa Pengantin

Majlis menyambut menantu di adakan pada hari Ahad. Disebabkan saya kerja..tak dapatlah join kenduri ni. Cuti dah abis..huhu. Dan kebetulan ada orang audit nak datang untuk tengok fail2. So memang tak boleh nak elak dah.

Abis kerja terus pecut balik rumah..lapor sebenarnya. Tak sempat nak makan nasi..lagipun kedai makan kat bawah ofis tu tutup, nak keluar malas..so berlapar ler kitee. Sampai rumah pengantin..tak nampak dah benda lain, tuju ke nasi je lah..haha.
Lepas melantak nasi..baru lah boleh suka2. Ni antaranya kerja bersama anak-anak saudara MKS. Anak-anak dara yang bergedik-gedik melenjan di pelamin dan katil pengantin..sampai mak sedaranya pon kena mengedik sekali...hehe

Alah..sekali sekala. Bukan selalu kan..
So sebelum orang cabut pelamin dan katil pengantin tu..meh kita amik gambar puas-puas.
Comel-comel anak sedara MKS ni..makciknya pon 68 kali lagi comel..hiks.
Bergambar di bilik pengantin pulak. Bersama Kak Nah saya, iaitu kakak MKS yang bongsu sekali. Itu anaknya yang sulung..Mukminah. Masih sambung belajar di peringkat Master di UPM. Nak tunggu sorang ni kahwin..bila lah haiii. Orang cita-cita tinggi..mungkin nak belajar sehingga PHD. 

Kalau perasan...muka mukminah ni ada iras2 anak DS Anwar Ibrahim..si Nurul Izzah. Beberapa kali dia cerita..ramai orang ingat dia nurul izzah..

Kak Nah saya telah diberikan cabaran dari-NYA. Semoga kakak saya ni sembuh seperti sediakala..amin. Sayu pulak tengok keadaan dia macam ni.
Geram betul kat semek ni..hari-hari tak puas mengeget dia. Makin lama makin bulat dan tembam!
Tak comel lah kalau una masam..malu lah tu.
Panggil papa dan waiz..bergambar bersama. Masa kenduri siang tu..tinggal waiz dan MKS je. Una pon saya hantar nursery. Kak Ipar saya kata..time orang bergambar, waiz tak nak bergambar sama. Katanya..mama dan una tak ada. So dia pon tak nak bergambar..huhu, sedih pulak mama mendengarnya. Nak buat macam mana..mama tak leh cuti.
So meh kita balas dendam..bergambar sampai penat! Sampai dah berterabur lah katil pengantin tu. Eh nak cite sikit..mengenai cadar pengantin Kak Mah tu. Cadar tu dah beberapa pengantin guna tau..termasuk lah saya! 

Asalnya untuk kegunaan anak perempuan Kak Mah..zahidah. Dia yang kahwin dulu, lepas tu saya & MKS, Zahid (anak sulung Kak Mah), Halim (anak Kak Mah no.3)..dan sekarang Fahim. Memang sepesen lah cadar kami..yang background belakang je berubah.

Next..sape pulak nak guna cadar ni? Hahaha..
Ini gambar lama masa saya berkahwin dengan MKS 9 tahun yang lalu..menggunakan cadar yang sama jugak!
Amboi-amboi korang..bukan main lagi dua beradik ni! Una tu tak reti lagi nak buat peace macam abangnya. Puaslah dia membelek tangan waiz..hihi.
Udah-udah..moh kite bergambar kat pelamin pulak.Marah pengantin nanti!

Thursday, December 11, 2014

Makan-makan ~ Kek Besar

Sambungan lepas makan2 kek kecik , lepas penat menghantar pengantin. Terus petang sabtu kami ke Chendering untuk pick up kek yang dah ditempah kat Kak Anum.

Budak2 dah selamat pengsan..penat sangat lah tu. Hantar MKS dan anak-anak berehat kat rumah, saya keluar untuk beli sedikit barang dapur.

Sampai rumah, terus operasi memasak. Mula-mula saya malas nak penatkan diri memasak. Plan mula2 hanya nak jamu kek dan sate yang kami tempah. Tapi yelah, bila perangai mak-mak dah menguasai diri..takut orang datang makan tak kenyang lah, takut sate tak cukup lah..so saya decide untuk masak spaghetti bolognese dan bihun goreng.

Start kol 6pm masak..akhirnya siap gak dekat waktu Maghrib. Laju2 mandi..solat semua, sebab nak keluar amik sate pulak. Tau2 jelah perangai MKS..dia tak kan keluar sorang2, abis di angkut kami semua..hanya semata-mata nak amik sate. Well..nak wat cam ne kan. Terpaksalah ikut gak walaupun meja makan tak setting lagi...fuh.
Bila ada sate..budak ni dah rasmi dulu, mula-mula mintak 'se'..pas 'se' 'se' dia mintak! Aik..bape cucuk dah una makan ni? Sekali kira..dah 7 cucuk ko! Hoii...pecah rekod dah ni, biasa paling banyak pon 5 cucuk. Memang hantu sate lah ko una..satu spesis dengan mama!

Yelah..arwah nenek (mak saya) kan orang Semenyih..kalau balik kampung mesti singgah makan sate kajang. Uhh..sedapnya.
Tak banyak pon saya masak..cuma sepeket bihun goreng, dan sepeket spaghetti. Sate order 150 cucuk plus nasi himpit. Buat air teh o panas dan sirap bandung sejuk. Saya buat dadih..tapi boleh pulak lupa nak keluarkan dari esbox. Ni dok pikir..saya yang nak abiskan dadih banyak2 dalam esbok tu...haha. Mama jugak lah kan?

Alhamdulillah..semua abis. Ada belen sikit2 tu..saya bungkus untuk kakak2 ipar saya. Untuk saya tak tinggal pon..malas nak simpan2 makanan ni.
Tak abis2 lagi makan sate..tak pe, makan dulu puas2. Nanti dah ramai orang konpem tak lalu nak makan. Pemalu kan..malu lah orang tengok dia makan. Memang betul sangkaan saya..memang dia tak makan pon masa majlis tu. Dok kaku di belakang langsir pintu.
Posing sekali waiz...
Saje buat kelainan..cam biasa makan kek cream2 ni..selalu beli tak abis pon. Deko je lawa..tapi muak bila makan banyak2. So saya order kek karamel..yang dua lapis. Atas puding gula hangus, bawah kek minyak.

Request kat Kak Anum untuk deko2 sikit kek tu..RM55. Harga abis diskaun dah..hehe. Last minute punya order..okeylah. Kek yang cream saya tengok kat kedai tu..paling kecik dah RM60. Nak tambah edible image RM10..fuh.
Peace tak abis2 cik awe sorang ni..
Puas hati dengan kek ni..memang tak ada cream langsung. Abis..licin!
Pengantin baru pon ada..siap dera kena baca doa..
Eh tak tukar baju ke Fahim?
Yang perempuan2 kat belakang saya tu..semuanya sepupu2 waiz. Kiranya waiz dan una ni memang yang paling muda sekali lah. Semua sepupu2 waiz ramai yang dah kawin..paling muda pon dah form 4.
Haa..yang pegang2 anak dan baby tu semua sepupu waiz.
Siap bertopi..topeng mata semua. Dah macam besday Zorro pulak..haha.
Layankan jelah gambar2 ni..MKS yang ambil.


Tengok una tu..papanya panggil suruh tengok kamera. Abis ditutup muka dia..malu sangat tu. Cuba time takde orang..haii bukan main bising lagi mulut dia. Dah macam waiz, asik potpet potpet je. Sebelum ni waiz je bising..ni campur semek tu, bayangkan bingit cam ne rumah tu.



Lepas makan-makan, diaorang lepak rumah Kak Mah pulak. Menyiapkan bilik pengantin dan pasang kanopi. Saya ingat nak pergi jugak lepas siap kemas2 rumah. Tapi hujan lebat pulak..masuk bilik, tido lah kita..hehe. Terima kasih hujan..jadi alasan terbaik saya..haha. 

Watamat cerita besday waiz..
Ada rezeki..kita panggil sedara datang makan-makan lagi. Rumah saya ni..terbuka masa buat besday anak-anak ni je. Time raya..sokmo tertutup..hehe.

Waiz happy..mama pon happy..daa

Tuesday, December 9, 2014

Menghantar Pengantin Baru

Minggu yang bizi..bizi.. 
Hari Jumaat semalam..sibuk bawak besday boy makan dan jalan-jalan.

Pagi Sabtu..sibuk kat rumah kakak ipar saya tu..Kak Mah. Tak delah buat apa pun..saje buat-buat sibuk..hehe. Eh..lupa, saya basuh ayam untuk lauk kenduri tau. 8 ekor! Ayam tu buat standby je..sebab makanan dah tempah katering.

Petang dalam kol 2pm kitaorang sefamili berkumpul untuk menghantar pengantin lelaki iaitu anak Kak Mah ke rumah isterinya. Oh..diaorang dah bernikah pada bulan 9  hari tu. So sekarang baru buat majlis besarnya.

Dekat sesangat rumah pengantin perempuannya..5 minit je dari rumah kami. Huh..sungguh tak feel kalau nak balik kampung! Tukang hantar pon tak feel..cubalah korang cari orang jauh sikit. Cam c.da dan C.khir ni..Sabak Bernam - Terengganu, hehe. Barulah kematu vontot duduk dalam kereta!
Tunggu satu group tak sampai lagi..haih panas berdenting time ni. Tumpang duduk bawah pokok rumah orang dulu. 

Waiz dan seri liyana. Sebaya diaorang ni..seri ni anak sepupu waiz, iaitu cucu Kak Mah saya. Seri lahir 3/10..sama dengan besday saya..cayalah!

Kalau jumpa dengan seri..bukan main berkepit lagi dengan waiz. Waiz pon dok pegang-pegang tangan, peluk2. Ish..risau pulak saya, takut di ciumnya anak dara tu!
Lagi..gambar waiz, una dan seri..comel2 belaka.
Una tu dah malu lah tu...asyiklah tutup muka. Begitulah perangai dia..kadang tak cukup satu tangan, dia tutup guna dua-dua tangan. Kalau tak cukup lagi..dia amik tangan kita ni untuk tutup muka dia!
Malu lagi..tutup-tutup juga, tapi mata sepet2 intai..haha. Seri pun dah pelik tengok perangai semek una ni.
Spoil gambar..masuk tangan dalam mulut pulak. Pastu masuk dalam idung pon ada..cis!
Tu dia..pengantin berjubah pink. berarak beramai-ramai. Kami masih tunggu di bawah pokok, panas!
Selamat dah majlis di rumah pengantin perempuan. Selamat melayari bahtera perkahwinan buat Fahim dan Husna. Semoga berkekalan sehingga akhir hayat.

Tunggu majlis di rumah Kak Mah/pengantin lelaki keesokkan harinya pulak. Buat hari ahad tu...saya kerja, huhu. Tak pelah, nak buat cam ne..balik kerjalah baru dapat makan nasi minyak.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

It's Mine.. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal