Tuesday, October 28, 2014

Pergi Tak Kan Kembali..

Tajuk dah macam nama lagu Rabbani tu kan?
Hehehe..gurauan untuk hati yang sedih..

Serius..masih tak dapat hadam lagi. Pejam celik pejam celik..eh Ajah dah tak ada ye? Betul ke? Tak tercapai dek akal fikiran lagi..

Saya yang tak berapa nak rapat/dekat dengan arwah pon..cam tak percaya. Inikan suami..anak..ummi & abah..family dia? Hah?

27/10/2014..dalam pukul 4.00 pagi tu MKS dapat panggilan. Kebetulan dia memang baru balik dari Masjid dalam pukul 3.00 pagi. So deringan telefon tak berpanjangan..cepat di angkatnya. Entah macam mana..saya pon tersedar dengan deringan tu. Selalunya jangan harap, tido mati sokmo!

Terdengar MKS sebut "Innalillahirajiun"..terus terang mata saya. Takut..terkejut. Sape yang meninggal? Saudara sayakah? Berdebar-debar tunggu MKS tamatkan panggilan. Oh saya memang fobia kalau dapat mesej/telefon time malam2 buta ni. Selalunya memang panggilan kecemasan. Saya selalu cemas memikirkan..macam mana nak balik Selangor kalau ada kematian/kecemasan time malam2 ni.

"Ajah meninggal ma". 

"Hah..Ajah mane?"

"Ajah..Ajah anak Abang Li"

"Hah..kan dia mengandung?"

"Yelah..td izzu (abang sulung arwah) col, meninggal kat hospital"

Puas saya pikir..dah sampai due dia bersalin ke? Tumpah darah ke? Betul ke panggilan yang MKS terima ni. Takut dia salah terima maklumat. MKS dah panjang langkah...terus sebarkan berita yang dia terima ke waris2 dia. Tiba2 dapat panggilan dari Kak Mah (kakak MKS)..

"sape yang meninggal? Ajah ke baby-nya?"
"Tadi izzu col kata Ajah"
"Eh..cuba mu konpem mula (semula)..salah sebar nanti"

Kakak ipar saya pon tak percaya dengan maklumat yang kitaorang terima tu..langsung tak leh terima dek akal masa tu. Saya pulak dok siasat MKS..cuba cari satu klu untuk mengiyakan berita yang dia dengar tu.

"Tadi izzu col abang..dia cakap ape. Kena siasat betul2 dulu..konpem ke Ajah yang meninggal. Cuba cite balik"..bertubi-tubi lagi persoalan saya kat MKS. Tapi secara ringkasnya..macam tu lah ayatnya.

"Entah..izzu kabo..cik kir Ajah tak dok dah. Abang tanya..pegi mana pulok? Izzu cakap meninggal kat hospital ni"

"Okey kalau ikut klu yang abg terima tu..memang Ajah yang meninggal. Abis tu anak dia?"

"izzu tak sebut pulok"

"Okey tak pe..cuba call Fahmi (Abang kedua arwah) . Tanya dia pulak"

Lepas call Fahmi..barulah konpem, anak dalam perut dah meninggal dunia terlebih dahulu. Tak lama lepas tu..Ajah menyusul. Terdiam kami..

Lepas tu..terus kitaorang tak boleh tido. Sampailah azan Suboh..terus solat, mandi dan bersiap-siap. Maka EL sekali lagi lah saya. No more cuti. Saya baru bajet cuti 2 hari yang saya dapat untuk tahun ni..nak guna untuk cuti Krismas nanti. MKS kata nak turun KL..tak pelah. Kita hanya mampu merancang..Dia yang tentukan segalanya.

Pagi tu kitaorang dah sampai kat rumah Abang Li & Kak Jah..di Gong Badak. Ramai dah orang yang datang menziarah. Memang tak boleh nak tengok biras saya (Kak Jah) time tu..benda mengejut, kita pon rasa tak boleh nak terima..apatah lagi ummi dia. Allahu Akbar! Masa saya sampai tu..suami arwah pon baru sampai dari Melaka. Dia tak tau pon isteri dia dah tak ada, saat tiba kat rumah baru dia tahu cite sebenar. Keluarga arwah rahsiakan sebab dia kena drive jauh..dari Melaka - Terengganu. Jadi dia cuma tau..isterinya sedang nazak..bukan meninggal dunia.

Jenazah masih di hospital..masih ada urusan kena selesai. Mandi jenazah pon di buat di hospital terus..walaupon pada awalnya, mandi jenazah nak di buat di rumah. 

Waktu di rumah Abang Li barulah tau cerita..adik iparnya bercerita, bibiknya cerita. Ajah baru je balik Terengganu hari Jumaat baru ni. Sempena cuti Maal Hijrah, suaminya hantar dari Melaka untuk dia bersalin dan berpantang kat rumah umminya. Difahamkan..tangan dia sakit, tak boleh di angkat. Mungkin salah urat..ada jugak tukang urut kata, baby tindih urat dia..tu yang jadi lenguh. Rekod buku merah dia pon okey..tak ada apa2 masalah. Cuma hari ahad tu..ada lah dia ke Klinik Intan..tapi tak ada apa2. So balik rumah cam biasa. Makan nasi..suka2 cam biasa. Suami dia dah balik ke Melaka. Sampai Melaka dalam pukul 9pm..masa tu di Terengganu, Ajah pergi semula ke Klinik Intan. Mungkin sakit hendak bersalin..
 
Masa tu doktor bagitahu baby dah tak gerak..dan Ajah pon ada masalah pernafasan. Saya tak pasti..klinik response lambat, ataupon ada masalah lain. Bila naik ambulance..time tu Ajah dah pengsan/koma.

Sampai hospital besar..baby dah konpem tak ada. Ajah masuk ICU..dan ada pertumpahan darah dalam rahim dia. Tak lama lepas tu..dia pulak menyusul. Sape2 pon mesti terkejut..kan? Hah..ajah dah tak ada? why why why..

Lebih kurang pukul 2.15pm..jenazah Ajah dan baby sampai. Sedih tak kalau tengok ada dua jenazah kat situ..baby girl. Putih..bersih..besar..sama macam anak sulung dia dulu. Arwah pon muka cam tido je..bersih..tenang. Saya tak tengok..tak berkesempatan nak tengok..saya selisih dengan van jenazah time nak balik sebab MKS dah berpeluh-peluh macam nak pitam. Abang Usop (abg MKS) cek nadi dia pon..rendah sangat. Kitaorang di suruh balik..padahal saya nak sangat tatap jenazah buat kali terakhir. Terkilan..terkilan..terkilan..

Lepas Asar..jenazah selamat dikebumikan.
Gambar ni ada tergantung kat rumah saya..bila tengok rasa sayu sangat. Emm..kurang dah sorang. Tak sangka ko pergi macam tu Ajah. Mati syahid ko Ajah..untungnya ko Ajah. Cuma kami kat sini macam masih tak percaya ko dah tak ada..
Arwah NurHafidzah yang berbaju hijau..disamping suaminya berbaju oren. Anak perempuan sulungnya..umur 4 tahun sekarang. Ada duduk di sebelah tok ki-nya tu. Anak saudara MKS yang saya kenali paling baik akhlaknya..molek budi pekertinya..cukup tutup auratnya, solatnya..mengajinya. AllahuAkbar. Mukanya sentiasa tersenyum..tak pernahlah saya tengok bibirnya masam. Umminya pon kata..anak paling baik, isteri yang baik..dan ibu yang baik. 

Selamat tinggal Nurhafidzah binti Rozali. 1985-2014.
Al-Fatihah..
ALLAH janji Syurga untukmu..    

5 comments:

Arysa Nasir said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

Masa baca kisah ni di FB, akak nangis...
Pagi tadi akak nangis kat opis bila chatting dgn kawan sekerja dr cwgn, baru balik maternity leave tapi babynya hanya Allah pinjamkan 2 hari je pd dia... drpd discuss pasal kerja terus basah muka...
Skrg ni akak nangis lagi...
Hari ini hari airmata akak...
Insafnya hati ini... Al Fatihah untuk semua... Takziah utk Wida dan keluarga di sana...

Myra Jay said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

Innalillah...
Meremang bulu roma baca..
Semoga roh arwah dicucuri rahmat..

Najib Ariyan Ali Basha said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

Innallilah... takziah untuk keluarga semua... semoga sabar dan tabah

Najib Ariyan Ali Basha said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]
This comment has been removed by the author.
rasp said... [Tak Kira Nak Jawab Gak!]

innallilah....
takziah untuk sekeluarga...
Al-Fatihah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

It's Mine.. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal