Baru je lepas balik dari lunch..hari ni ai lunch kat fast food dot dot dot. Bukanlah nak kondem sangat perniagaan orang melayu..muslim pulak tu. Tapi kalau tak ramai yang makan..mesti ada sebab kan? Service ke..makanan ke. Mula2 aku masuk restoren tu..cuma ada 3 orang customer je. Campur kitaorang 5 orang..ada lah 8 orang!
Aku order set A..ada ayam 2 ketul, coleslaw, kentang putar [betul ke namanya ni?]. Aku mintak bahagian kepak dan dada. Masa nak makan kepak ayam tu, bila aku belek2 ayam tu still mentah. Daging masih merah. Eeeii..tak lalu nak makan. Di sebabkan tak ramai orang kat restoren tu..aku pergilah bawak ayam tu kat kaunter.
Aku : Eerr ayam ni mentah ker?[Aku tanya elok2 je ek..volume suara pon slow jer]
Budak restoren : Ayam ni masak dah kak.
Aku : Oh yeke..macam tak masak jer. Dagingnya merah ni.
Budak restoren : Ayam ni masak kak [sungguh2 yakinkan aku]. Merah tu sebab kita marinade ayam tu.
What the f@%^#&^%*&!
Tau lah aku ni tak reti masak! Tapi aku tau lah beza ayam masak ke tak. Ayam tu mentah! Banyaklah ko punya marinade. Ko marinade dengan darah? Ko makan ayam tu..aku nak tengok ----> Yang ni aku cakap dalam hati jer..hehe.
Masa tu kalau dia tak ganti ayam lain pon aku tak kisah..tengok ayam mentah tu, terus potong nafsu aku nak makan.
Budak restoren : Kak dah makan ke ayam ni?
Aku : Belum [gila ke aku nak makan ayam mentah!]
Pastu dia ganti ayam mentah tu dengan ayam lain. Tak mintak maaf pon dengan customer! Agaknya manager ko tak ajar kot..CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT! Ingat tu..ko kerja mana2 pon pegang azimat tu. Jangan banyak sangat menjawab dengan customer. Walaupon customer tu salah..ko kena senyum dan dengar jer apa yang customer tu komplen-kan. Kalau tak saje2 jer dapat lempang..nak?
Sincerely...
Aku order set A..ada ayam 2 ketul, coleslaw, kentang putar [betul ke namanya ni?]. Aku mintak bahagian kepak dan dada. Masa nak makan kepak ayam tu, bila aku belek2 ayam tu still mentah. Daging masih merah. Eeeii..tak lalu nak makan. Di sebabkan tak ramai orang kat restoren tu..aku pergilah bawak ayam tu kat kaunter.
Aku : Eerr ayam ni mentah ker?[Aku tanya elok2 je ek..volume suara pon slow jer]
Budak restoren : Ayam ni masak dah kak.
Aku : Oh yeke..macam tak masak jer. Dagingnya merah ni.
Budak restoren : Ayam ni masak kak [sungguh2 yakinkan aku]. Merah tu sebab kita marinade ayam tu.
What the f@%^#&^%*&!
Tau lah aku ni tak reti masak! Tapi aku tau lah beza ayam masak ke tak. Ayam tu mentah! Banyaklah ko punya marinade. Ko marinade dengan darah? Ko makan ayam tu..aku nak tengok ----> Yang ni aku cakap dalam hati jer..hehe.
Masa tu kalau dia tak ganti ayam lain pon aku tak kisah..tengok ayam mentah tu, terus potong nafsu aku nak makan.
Budak restoren : Kak dah makan ke ayam ni?
Aku : Belum [gila ke aku nak makan ayam mentah!]
Pastu dia ganti ayam mentah tu dengan ayam lain. Tak mintak maaf pon dengan customer! Agaknya manager ko tak ajar kot..CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT! Ingat tu..ko kerja mana2 pon pegang azimat tu. Jangan banyak sangat menjawab dengan customer. Walaupon customer tu salah..ko kena senyum dan dengar jer apa yang customer tu komplen-kan. Kalau tak saje2 jer dapat lempang..nak?
Sincerely...
10 comments:
penah tekena ngan ayam tak masak ni
huh!
huhu sian wida... betul tu customer is always right...
@NM02
rs tension je kan..emm
@Hanis MY emm..ni dah pas geram, baru rasa lega sikit..hehe
nasib baik dia ganti ngan ayam lain...huhu...
kekadang ada je yg tak puas hati dgn masakan kat restoran org kita ni kan...cmner nak support ni, yes customer always right...memang dorang peniaga kena fahamkan.
kena pi sekolah balik tu. owner dgn manager dgn worker sekali amek kursus... tapi kekadang malas nak cakap.. org kita meniage mcm tu lah kebanyakannya...
@wahida x kisah pon dia ganti balik or tak..attitude tu yg penting
@PCL
betul tu pcl..customer is always right!
@Rys Areesa Nasir yelah..kita ni ingat nak tolong bangsa sendiri, tp dia sendiri nak tak nak je meniaga
Post a Comment